TRAFIKANORDNINGSPLANER (TA-PLANER)
En trafikanordningsplan är en plan över arbetsplatsens trafikanordningar, vilka skyltar, barriärer och annan utrustning som finns på platsen. Se inte bara TA-planen som en ritning över hur trafik ska ledas genom en arbetsplats, utan som ett komplement till arbetsplatsens arbetsmiljöplan.
TA-planen visar hur man enligt V3-principen, VARNAR, VÄGLEDER och VÄRNAR vägarbetaren och trafikanten. Vi får inte glömma bort den oskyddade trafikanten.
Principen i tre delar gör det tydligt att utmärkningen har olika syften i olika delar av vägsträckan förbi en vägarbetsplats. Det är tre olika syften, vilka var och ett måste uppnås. Utmärkningen ska göras med den bakomliggande tanken att trafikanterna ska få hjälp att göra rätt. Om de olika delarna genomförs väl genomtänkt blir det sammanlagda resultatet bra och säkert för både trafikanter och vägarbetarna.
TILLFÄLLIGA FÖRESKRIFTER
- Beslut ska finnas på arbetsplatsen
- Icke gällande vägmärken ska vara täckta alternativ nermonterade.
- Det är ej tillåtet att vrida vägmärken
Anteckningar ska föras vid uppsättning och nedtagning, samt signeras
TRAFIKANORDNINGARNAS PLACERING
- Trafikanordningarna ska vara hela och rena
- Använd rätt reflex. Det flesta skyltar ska utföras i prismatisk reflex förutom några undantag som ska vara fluorescerande prismatisk. Klicka här för att se vilka det är
- Baksidan ska ha två stycken gula reflexer i storlek 100x150 mm
- Vägmärken ska ha storlek normal om inget annat anges, ta hänsyn till vägens bredd. Se den nya föreskriften här
- I trånga miljöer eller av andra skäl, kan storleken på vägmärken behöva minskas
- A20 ska finnas som dubbelsidig. Det krävs inte vid upprepning eller på gång- och cykelvägar, då kan de vara monterade enkelsidigt
- X2 ska placeras tvärs vägen och på gång- och cykelbana, de ska vara utformade så att de inte ger vika för de oskyddade trafikanterna
- Avstängningsanordningar ska ha en nedre markeringsskärm placerad cirka 20 cm över marken och en övre markeringsskärm med underkanten högst 80 cm över marken.
- Om ett vägarbete medför att en hel gång- och/eller cykelbana tas i anspråk, ska ett tillfälligt utrymme ordnas eller omledning ske
- Övergångar ska alltid vara utförda så att rullstolar, rollatorer och barnvagnar kan komma fram på ett tillfredsställande sätt
- Vid separerad gång- och cykeltrafik ska bredden på utrymmet för trafiken vara minst 1,5 m