Tvärgående skydd, TMA och Buffert
- Vid fasta arbetsplatser på alla vägar där allmän trafik förekommer ska energiupptagande skydd användas tvärs vägen
- Arbetet vid etablering och avetablering klassas som intermittent arbete och ska på skyddsklassade vägar skyddas av skyddsfordon med TMA
- Vid intermittenta arbeten på skyddsklassade vägar ska TMA användas tvärs vägen. Om flera arbetsfordon finns på vägbanan ska TMA vara det första som trafikanten når i varje körfält och på vägrenen
- Mellan den tvärgående skyddsanordningen och det/den som ska skyddad ska en energiupptagande skyddszon finnas. I energiupptagande skyddszon får inte föremål, upplag eller personer finnas
- Det ska finnas en instruktion för TMA på platsen
- Personal på en vägarbetsplats ska känna till vilka ytor som ingår i energiupptagande skyddszon
- Observera att ändringar av sammanlänkningarna inte får göras (inga singeltravar får förekomma) och att vissa skydd inte tillåter att vägmärkesbärare eller vagnar placeras framför skyddet.
- Trafikbuffert som används ska vara tillåten av Trafikverket och får bara användas när bufferten är tillåten för vägens föreskrivna hastighet. Monterings- och skötselanvisningar ska finnas på arbetsplatsen och följas
- Tvärgående energiupptagande skydd tillåtna enligt VVMB-351
- Flera trafikbuffertar får ställas bredvid varandra men inte direkt bakom varandra
- Längden på en energiupptagande skyddszon (buffertzon) för tvärgående skydd är hälften av talet för den ordinarie hastighetsgränsen i meter plus 10 m. Vid 90 kilometer i timmen är zonen 55 meter lång. 90/2=45+10=55 m
- För att markera gränsen för den avstängda ytan kan t ex tätt placerade X3 markeringsskärmar placeras ut som yttre ram mellan trafiken och arbetsplatsen
Trafikbuffert Saferoad enligt 2000/100 VVMB351. Godkänd att användas på hela vägnätet.