Trafikbuffert skyddar både personal och trafikanter på vägarbetsplatsen

Published on juni 29, 2020

Ofta syns Saferoads gulröda Trafikbuffert vid vägarbeten runt om i Sverige. De har funnits på marknaden i 10 år och passar både i stadsmiljö och på större vägar.

Urban Carlsson har varit med och utvecklat Saferoads rödgula Trafikbuffert
Urban Carlsson har varit med och utvecklat Saferoads rödgula Trafikbuffert

Affärsområdeschefen för Skylt & Teknik, Urban Carlsson har varit med och utvecklat Saferoads rödgula Trafikbuffert.

– Det gjorde jag tillsammans med innovatören Ragnar Lotsberg och affärsområdeschef för RRS Ulf Sköld år 2010, berättar Urban.

Trafikbuffert används flitigt vid vägarbetsplatser i hela vägnätet och de finns i tre olika utföranden, med eller utan matta och för olika utrymmen.

– Bufferten är till för att effektivt stoppa bilisten vid påkörning, med så lite påverkan på passagerarna som möjligt. Det är mycket viktigt att man använder rätt Trafikbuffert till rätt ordinarie hastighet, säger Urban.

Berätta hur Saferoads olika Trafikbuffert ska användas?

– 80-buffert, tre meter utan matta. Fungerar vid lägre hastighet ­– mindre än 80 km i timmen. Det är en något äldre konstruktion som stoppar bilisten med sin egen vikt.

– 80-bufftert två meter med matta. Framtagen för trånga utrymmen t ex en vägren, där tremetersbuffert inte får plats. Används vid lägre hastigheter än 80 km i timmen.

– 100-buffert, 3 meter med matta. Vid högre hastigheter används 100-buffert med matta. Vid påkörning används det påkörande fordonet som vikt för att hålla ner skaderisken på trafikanten. 100-buffert fungerar alldeles utmärkt även på lägre hastigheter.

Bild på en trafikbuffert som lyfts med lyftok av lastmaskin

100-buffert med matta. Vid lyft används lyftok för en jämn fördelning av vikten i sammankopplingar mellan däckstravar. Lyftok får aldrig lämnas kvar när buffert står som skydd.

Hur fungerar mattan?

– Mattan fångar effektivt fordonet. När bilen kör upp på mattan trycker fordonet ner bufferten mot vägbanan och bilen stannat på ett kontrollerat sätt. Därför är det mycket viktigt att mattan är placerad på ett korrekt sätt.

Här finns tydliga monteringsanvisningar hur man placerar Trafikbuffert på rätt sätt.

Hur beprövad är Trafikbuffert?

– Vi började sälja 100-bufferten, som är den vanligaste, år 2010 och de flesta är fortfarande i bruk efter alla år. Så det är en billig livförsäkring, säger Urban och fortsätter: vi samlar kontinuerligt information om eventuella incidenter som uppkommer där Trafikbuffert är inblandad, så vi är hela tiden uppdaterade på hur den fungerar. Till exempel vet vi att den fungerar bra även på dagens moderna, lite tyngre bilar. Dessutom har vi gjort avancerade krocktester i olika hastigheter.

Se krocktester med Trafikbuffert här.

Hur fraktar man Trafikbuffert?

– De tar förhållandevis liten plats vid transport: 3,1x1,1x1,1 meter vilket gör att du får plats med två stycken buffert i bredd och två stycken i höjd på en lastbil. Så på 3,1 flakmeter får med fyra stycken buffert, berättar Urban.

Urban brinner för produktutveckling på tekniksidan och går ständigt och klurar på nya produkter.

– Jag har arbetet i företaget sedan 1996 och genom åren fått har stor erfarenhet av produktutveckling av TMA, VMS, ljuspilar och trafikljus, säger Urban.

Bild på trafikbuffert 3 m utan matta

Buffert 3 m utan matta får användas på vägar med ordinarie hastighetsbegränsning understigande 90 km/tim.

Bild på 80 km trafikbuffert 2 m

Får användas på vägar där gällande hastighet är 80 km eller lägre och där det inte finns utrymme för 3 m buffert.

2011 började Urban arbeta som produktchef och numera är han alltså affärsområdeschef för Skylt & Teknik som är en komplett leverantör av skyltar och vägmärken. I sortimentet finns även olika typer av farthinder ökar säkerheten för såväl trafikanter som de som arbetar på vägarna, t ex TMA, DELTABLOC och VMS-skyltar. Saferoad har även egen produktion av fundament och levererar allt som behövs för uppsättning och montering som fundament, klammer, skyltkonsoler och skyltbågar.

Vad är det bästa med ditt jobb, Urban?

– Jag gillar att identifiera behov som finns på marknaden – VAD är det som behövs och HUR kan vi skapa och lösa det på bästa sätt? Det driver mig, att hela tiden förbättra befintligt material och ta fram nya produkter. Det är mycket att ta hänsyn till som till exempel regelverk och behov och därför är det viktigt med ett bra samarbete med Trafikverket och övriga i branschen.

Har du frågor om Trafikbuffert är du välkommen att höra av dig till Urban Carlsson på telefon: 070 578 68 65 eller mejl: urban.carlsson@saferoad.se

Här kan du läsa mer om Saferoads Trafikbuffert.