”Alla som arbetar på vägen ska ha en säker arbetsplats” Västlänken – sista delen

Published on oktober 4, 2019

Det är mycket planering för att gång-, cykel-, bil-, och kollektivtrafiken ska fungera vid ett så stort projekt som Västlänken. Saferoad planerar, placerar och kontrollerar avstängningarna som består av skyltar och vägmärken och uppsättningsmaterial. Saferoad bidrar dessutom med utbildade vakter som är med och ser till att allt går säkert till i områdena.

Saferoadpersonal står som spårbevakare under en av sprängningarna vid Västlänken.
Saferoadpersonal står som spårbevakare under en av sprängningarna vid Västlänken.

I den permanenta vaktkuren, precis innanför grind 6 på området kombiterminalen, jobbar vakt Anna Karlsson. Hon ser till att endast behöriga kommer in på området. Anna trivs med sitt jobb och tycker att det är kul att man efter ett tag känner igen varandra.

– Alla är trevliga och pratglada, jag trivs väldigt bra här, säger Anna och vinkar glatt åt kille i en traktor som hon nyss öppnat grinden för.

Området är bullrigt och kryllar av lastbilar, traktorer, grävskopor, bilar och… cyklar. Ja faktiskt, det snabbaste sättet att ta sig fram i området är faktiskt på cykel. Saferoad har köpt in ett gäng för att framför allt vakterna ska kunna förflytta sig mellan de olika områdena på ett smidigt sätt.

Vakterna sköter säkerheten

Kim Karlberg arbetar som vakt på ett av områdena. Han planerar dagens arbetsuppgifter tillsammans med vakterna Denny Boltic och Emma Eriksson. Arbetsuppgifter som kan komma att ändras när som helst. Det är tvära kast och det händer hela tiden nya grejer.

– I dag är det mest fokus på inventering av vårt utställningsmaterial i depån på ett av områdena och efter det har vi en sprängning vid Korsvägen, men utöver det kan som helst kan hända, berättar Kim.

Vakternas uppgift är att se till att allt flyter på så säkert som möjligt. Tomas Ädel och Jonas Emblinger arbetar vid vaktkuren i området Kombiterminalen där många byggjobbare och maskiner passerar ut och in. Det är viktigt att se till att någon obehörig inte slinker in i området.

– Ibland vill folk ta genvägar genom arbetsplatsen och då behöver vi vara bestämda på att det inte är möjligt, säger Tomas.

Vakt vinkar åt lastmaskinförare hon just släppt in på arbetsområdet

Anna Karlsson, vakt vid grind 6, ser till så inga obehöriga kommer in på området.

Två vakter framför en vaktkur

Tomas Ädel och Jonas Emlinger gillar sitt arbete som grindvakt i området Kombiterminalen.

Skyltningen är viktig

Anna Danhage, Lasse Karsberg och Fia Sandén arbetar som projektledare och säljare på Saferoads kontor. De ritar och beräknar portaler som vägskyltar ska placeras på och de märker av den höga puls som Västlänken skapar.

– Vi beräknar och säljer skyltar för alla Saferoads projekt inte bara till Västlänken, men det är klart att vi märker av allt som händer i projektet, säger Lasse.

– Det går inte alltid att hålla sig till vår standard av skyltar, ibland behöver vi ta fram specialskyltar vilket blir en utmaning, säger Anna Danhage.

Ofta rör det sig om någon form av trafikomläggningsskyltar eller avstängningsskyltar med information till allmänheten eller till de som ska leverera gods.

– Vissa dagar blir småstressiga men för det mesta är det roligt, jag gillar kontakten med kunderna och vi får många av de jobben vi räknar på, säger Lasse.

– De större projekten gillar jag bäst, samtidigt som dom är mer komplexa och kräver mer tid. Men där kommer vår erfarenhet och expertis till sin rätt, säger Fia Sandén som sitter på Saferoads kontor i Halmstad.

En man och en kvinna framför en vägg med kepsar

Anna Danhage och Lasse Karsberg arbetar som projektledare och beräknar portaler som vägskyltar ska placeras på.

Större utställningar sker på natten

När man ska göra stora utställningar av trafikskyltar och avstängningsmaterial behöver det ske nattetid mellan 22.00 och 05:00 för att påverka trafiken så lite som möjligt. Anders Sjögren arbetar på Vakt och Lots och kör ofta pass på nätterna. Han har jobbat på Saferoad i drygt ett år och kör TMA- och kranbil bland annat. Ofta ställer han ut betongbarriären Deltabloc på vägarna längs avstängningarna och de är tunga och behöver placeras ut med en lyftsax.

– Vi ställer ut vårt avställningsmaterial för att leda om trafiken på ett säkert sätt. Alla som arbetar på vägen ska ha en säker arbetsplats, säger Anders.

Att Saferoad Sverige får vara en del av detta gigantiska projekt ser alla inblandade som en spännande utmaning. Att ständigt diskutera och hitta de bästa kreativa lösningarna utvecklar medarbetarna, som lever med bygget dag som natt. Samarbetet ute på fältet förenar människor och bygger teamkänsla bland de egna medarbetarna såväl som med beställare och underleverantörer.

– Vi är glada över förtroendet att få bidra med allt det vi kan till Västlänken. Enligt planen är projektet färdigt år 2026 och då har vi varit med och arbetet för att boende och arbetande i centrala Göteborg kommer kunna resa snabbare och enklare. Och det känns superbra, avslutar Anders.

Man vid lyftsax för tunga betongblock

Anders Sjögren och visar hur lyftsaxen för de tunga Deltablocen ser ut.

Vakter

Ett gäng vakter gör sig redo strax innan en sprängning.